Sõiduauto

Sõiduauto, pakiauto, 4x4 rehviinfo

Rehvivahetaja meelespea

  • Tuletame teile meelde, et suverehvi minimaalne jääksügavus on 1,6mm, kuid rehvide vahetamisele võiks mõelda juba varem. Suverehvidega tohib sõita 1. märtsist kuni 30. novembrini.
  • Talverehvi minimaalne jääksügavus on 3mm, kuid soovitatav oleks mitte vähem kui 5mm.
    Talverehvi rehvirõhk võiks olla 0,2 bari suurem suverehvi omast, kuna madalatel temperatuuridel rehvi täitva gaasi (õhu) ruumala väheneb ning alarõhuga sõitmine kahjustab rehvi. Saavutamaks maksimaalset pidamist talvisel perioodil, on soovitatav kasutada maksimaalselt kitsaid rehve, mis on antud sõidukile lubatud. Talverehvidega on kohustuslik sõita 1. detsembrist kuni 1. märtsini.
  • Lubatud on kasutada vaid kolme mäetipu ja lumehelbe tähisega naastudeta talverehve!
  • Naastrehvid on lubatud 15. oktoobrist kuni 31. märts. Uute naastrehvide soetamisel oleks soovitav esimese paarisaja kilomeetri jooksul vältida äkkpidurdusi, kiirendamisi ja äkilisi manöövreid. See on vajalik, et naastud istuksid paremini oma pesadesse ja pikendab ka rehvi kasutusiga.
  • Olenemata rehvimustri sügavusest tuleks iga 4-5 aasta tagant osta uued rehvid, kuna vananenud rehvid kaotavad tänu kummisegu kõvenemisele oma haardeomadused.
  • Kontrollige kindlasti ka varuratta olukorda.
  • Kui vahetusrehvid on velgedel, on siiski soovitav enne rehvivahetust rehvid ära balanseerida, saavutamaks paremat pidavust ja lühendamaks pidurdusmaad.

Kõige levinum rehvide märgistus 

Kõige levinumad numbrid rehvi välisküljel on näiteks: 225/45/ R17 ja nende juures lisaks 98W. Need on kergesti äratuntavad ning nende numbrite järgi leiad Baltyre.ee online rehvipoest enda sõiduautole alati õiged rehvid. 

  • 225: Rehvi laius millimeetrites.
  • 45: Rehvi kõrguse ja laiuse suhe protsentides (näiteks 45% rehvi laiusest).
  • R: Radiaalrehv (tänapäeval on enamus rehve radiaalrehvid).
  • 17: Velje läbimõõt tollides, millele rehvi paigaldada saab ehk ühtlasi ka rehvi sisediameeter. 
  • 98: Koormusindeks, mis näitab maksimaalset koormust, mida rehv suudab õige rehvirõhu juures kanda. 
  • W: Kiirusindeks, mis näitab maksimaalset kiirust, millega rehvi võib kasutada (näiteks W tähistab kuni 270 km/h).

Võib-olla on sulle abiks teadmine, et rehvid jagunevad erinevatesse kategooriatesse, sõltuvalt nende kasutusotstarbest ja sõidustiilist. Igapäevaseks kasutamiseks mõeldud sõiduautodele on täiesti sobivad tavalised rehvid, mis tagavad turvalise ja mugava sõidu igasugustes ilmastikutingimustes. Need rehvid pakuvad reeglina mõistliku kestlikkusega ning on kuluefektiivsed. Need on madalama kiiruse ja koormuse indeksiga. 

Lisaks on olemas sportrehvid, mis on mõeldud tempokamaks sõiduks, pakkudes paremat haarduvust ja juhitavust suurematel kiirustel. Ultra High Performance (UHP) rehvid on veelgi kõrgema jõudlusega, pakkudes maksimaalset juhitavust ja haarduvust suurel kiirusel, kurvides ja pidurdusteekonnal, sobides sport- ja luksusautodele, kuid need ei ole siiski ringraja rehvid. 

Ringraja rehvid on spetsiaalselt disainitud võidusõiduks ja pakuvad erakordset haarduvust ja jõudlust väga kõrgetel kiirustel, kuid nende kasutusiga ja mugavus tavalistes oludes on piiratud. Iga rehviliik on mõeldud erinevatele vajadustele ja sõidustiilidele, seega on oluline valida õige rehv vastavalt teie sõiduharjumustele ja -tingimustele.

Näide: 195/65R15 Bridgestone T005 91T TL

195 Rehvi laius millimeetrites
65 Rehvi profiil ehk rehvi kõrgus protsentuaalselt laiusest
R Radiaalrehv
15 Velje läbimõõt tollides
Bridgestone Tootja
T005 Mudel
91 Koormusindeks
T Kiirusindeks
TL Tubeless (Ilma sisekummita rehv)

Miks on rehvide märgistus oluline ja mida tähendavad erinevad tähised rehvi külgseinal?

Rehvide väliskülgedel olevad tähed ja lühendid kirjeldavad, mis rehviga on tegemist, mis mõõdus see on ja millistel kiirustel seda kasutada võib ning kui palju koormust üks rehv talub. Rehvide märgistus on oluline, et oleks tagatud turvaline ja stabiilne sõit. Baltyre on kokku pannud Eesti kõige põhjalikuma rehviinfo, millest saad teada:

  • Enamlevinud sõiduauto rehvide märgistused ja mida need tähendavad?
  • Kiirusindeks
  • Koormusindeks
  • DOT märgis
  • Originaal rehvide märgistused, kuidas neid ära tunda?
  • Sport rehvide märgistused, millest tunda ära sport rehv?
  • UHP (Ultra High Performance) rehvide märgistused, millistele sõidukitele need mõeldud on?

Kiirusindeks

Kiirusindeks näitab maksimaalset kiirust, millega rehvi võib ohutult kasutada. 

Kui sa soovid teada, kas tegu on sportliku rehviga või tavalise rehviga, peaksid pöörama tähelepanu ühena just kiirusindeksile. Tavalised rehvid on madalama kiirusindeksiga, nagu R (170km/h), S (180km/h) või T (190km/h). Arvestades, et Eestis võib suvel sõita kuni 120km/h, siis on nende kiirusindeksitega rehvid tavaliikluses piisavad. Kui sõidad Euroopa teedel, kus kiiruse piirangud on kõrgemad, vali enda ja teiste turvalisuse pärast kõrgema kiirusindeksiga rehvid. 

Kõik kiirusindeksid oleme sinu jaoks siia välja toonud:

Levinumad kiirusindeksid:

Q: kuni 160 km/h
R: kuni 170 km/h
S: kuni 180 km/h
T: kuni 190 km/h
H: kuni 210 km/h
V: kuni 240 km/h
W: kuni 270 km/h
Y: kuni 300 km/h

 

 Kõik kiirusindeksid oleme sinu jaoks siia välja toonud:

Kiirusindeks Maksimaalne lubatud kiirus (km/h) Kiirusindeks Maksimaalne lubatud kiirus (km/h)
A1 5 M 130
A2 10 N 140
A3 15 P 150
A4 20 Q 160
A5 25 R 170
A6 30 S 180
A7 35 T 190
A8 40 U 200
B 50 H 210
C 60 V 240
D 65 W 270
E 70 Y 300
F 80 (Y)** üle 300*
G 90 ZR* üle 240*
J 100    
K 110    
L 120    
  • *ZR tähis on ajalooline tähis, mida kasutatakse kõrge kiirusega rehvidel ja mis näitab, et rehvid on mõeldud kasutamiseks kiirustel üle 240 km/h. Tavaliselt täpsustatakse see tänapäeval täiendava kiirusindeksiga nagu W või Y.
  • **(Y) tähis näitab, et rehv on sertifitseeritud kiirustel üle 300 km/h.

Koormusindeks

Koormusindeks tähistab rehvi maksimaalset koormust kilogrammides. Näiteks koormusindeks 91 tähendab, et rehv suudab kanda kuni 615 kg. Tavalisele sõiduautole täiesti piisav koormus. Kui sul ei ole vaja vedada rohkem kui kerghaagist ja sellel lubatud suurimat koormat ei vaja sa suurema taluvusega rehvi. Kui aga vead pidevalt näiteks autot haagisel või muud raskemat koormat suuremal kaheteljelisel sõiduauto haagisel, siis peaksid kasutama suurema koormusindeksiga rehvi. Kõik koormusindeksid oleme sinu jaoks välja toonud:

Koormusindeks Kaal (kg) Koormusindeks Kaal (kg)
62 265 97 730
63 272 98 750
64 280 99 775
65 290 100 800
66 300 101 825
67 307 102 850
68 315 103 875
69 325 104 900
70 335 105 925
71 345 106 950
72 355 107 975
73 365 108 1000
74 375 109 1030
75 387 110 1060
76 400 111 1090
77 412 112 1120
78 421 113 1150
79 437 114 1180
80 450 115 1215
81 462 116 1250
82 475 117 1285
83 487 118 1320
84 500 119 1360
85 500 120 1400
86 515 121 1450
87 545 122 1500
88 560 123 1550
90 600 124 1600
91 615 125 1650
92 630 126 1700
93 650 127 1750
94 670 128 1800
95 690 129 1850
96 710 130 1900

 

Dot märgis 

DOT lühend tuleneb Ameerika Transpordiametist - Department of Transportation. 

See märgis sõiduauto rehvidel tõendab, et rehvitootja vastab USA transpordiministeeriumi riikliku liiklusohutuse ameti (NHTSA) rehvide ohutusstandarditele. Tähisel tuuakse välja tootmise nädal (01-53) ja tootmise aasta (24 = 2024a.).

Kui näed rehvil märgist näiteks 5323, siis ära ehmata. D.O.T. nädala numbreid arvutatakse erinevalt. D.O.T. sõmbol nädala numbrites on kalendriaasta esimene täisnädal. Seega on võimalik, et detsembri lõpus on "53. nädal". Seetõttu ongi kokku on 53 võimalikku tootmise nädalat, kuigi aastas on ainult 52 nädalat.

 

 

OE rehvi tähised

1. Originaal rehvi tähised

Sõidukite tootjatel on enamasti oluliselt kõrgemad nõuded, et tagada parim haarduvus kohe salongist välja sõites. 

 

Pildil kuvatud Originaalrehvide tähised.

Audi originaalrehvid on projekteeritud koostöös juhtivate rehvitootjatega spetsiaalselt Audi sõidukite jaoks. Originaalrehvi külgseinalt leiad nende iseloomuliku "AO" või "RO1®" külgmärgistuse. 

Mercedese puhul on MO märgitud rehvi küljepinnale. Ja BMW puhul näete rehvi külgseinal tähe sümbolit. Iga sõidukitootja jaoks on olemas vastav külgseinamärgistus. Suuremate sõiduautode tootjate rehvi tähised oleme koondanud siia PDF faili. 

Ava PDF

Koormusindeks tähistab rehvi maksimaalset koormust kilogrammides. Näiteks koormusindeks 91 tähendab, et rehv suudab kanda kuni 615 kg.

4. Tootmiskuupäev (DOT-kood)

DOT-kood näitab rehvi tootmisnädalat ja -aastat. Näiteks kood "1219" tähendab, et rehv on toodetud 12. nädalal aastal 2019.

5. M+S ja lumehelvesümbol

  • M+S (Mud and Snow): tähistab, et rehv sobib kasutamiseks mudases ja lumises tingimustes, kuid ei pruugi olla spetsiaalne talverehv.

  • Lumehelvesümbol: tähistab, et rehv on spetsiaalselt talvisteks tingimusteks testitud ja sobilik.

6. Run-flat rehvid

Run-flat rehvid võimaldavad sõita teatud vahemaa pärast rehvi purunemist. Nende tähistuseks võib olla "RFT", "Run On Flat" või muu sarnane markeering.

7. Energiamärgistus

Euroopa Liidu energiamärgistus annab teavet rehvi kütusesäästlikkuse, märgpidamise ja välismüra taseme kohta. See on tähistatud kolmes kategoorias:

  • Kütusesäästlikkus: hinnatud A-st (parim) kuni G-ni (halvim).

  • Märgpidamine: hinnatud A-st (parim) kuni G-ni (halvim).

  • Välismüra: mõõdetud detsibellides ja tähistatud kolmes klassis (1 kuni 3 lainet).

8. Maksimaalne rehvirõhk

Rehvi küljele on märgitud ka maksimaalne soovitatav rehvirõhk, mis näitab rehvi turvalist täispumpamise piiri. Seda mõõdetakse tavaliselt PSI (pound-force per square inch) või barides.

9. Rehvi mudel ja tootja

Rehvi küljele on märgitud ka rehvi mudel ja tootja, mis aitab tarbijal tuvastada konkreetse rehvi.

10. Lisatähised

  • XL või Extra Load: tähistab tugevdatud rehvi, mis suudab kanda suuremat koormust.
  • RF või Reinforced: teine tähis tugevdatud rehvidele.
  • TL või Tubeless: tähistab, et rehv ei vaja sisekummi.
  • TT või Tube Type: tähendab, et rehv vajab sisekummi.